De gemeente Den Haag houdt 51 procent van de aandelen in HTM. De komende jaren
wordt bovendien voor 75 miljoen euro geïnvesteerd in het openbaar vervoer in
Den Haag.
De Haagse wethouder van Financiën, Boudewijn Revis, noemt de investeringen
"goed nieuws voor de reiziger, maar ook voor de Haagse economie". Volgens
hem krijgt Den Haag "het beste openbaar vervoer van Nederland".
Aansluitingen verbeteren
De plannen voor de samenwerking waren in september al aangekondigd. HTM en de
NS denken dat ze onder meer de service en aansluitingen van bussen en trams
op treinen kunnen verbeteren door samen te werken.
"Volgend jaar is het WK hockey in Den Haag. Dan willen we ook gecombineerd
vervoer gaan aanbieden", zegt Engelhardt Robbe, financieel directeur bij NS.
Rare rolvermenging
De gemeente Den Haag en de NS zijn het eens over het belang van de NS in de
stadsvervoerder, maar de Haagse gemeenteraad heeft het laatste woord.
De Tweede Kamer liet zich vorige week bijzonder kritisch uit over de
samenwerking tussen de NS en HTM. Regeringspartij VVD vindt dat "een
staatsbedrijf niet in een markt moet stappen waar is afgesproken dat de
markt haar werk moet doen". Het CDA ziet een "raar soort rolvermenging", nu
NS zich mengt in het stadsvervoer van Den Haag.
Geen goedkeurig van overheid nodig
Volgens minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën is het bij de aankoop
gemoeide bedrag zodanig laag dat de overheid, als aandeelhouder van NS,
hiervoor geen goedkeuring hoeft te verlenen.
In 2016 wordt de concessie van het railvervoer in Den Haag opnieuw aanbesteed.
"Natuurlijk is het niet aan ons om een vraag over concurrentie te
beantwoorden, maar wij doen er natuurlijk van alles aan om die beslissing te
beïnvloeden door een zo goed mogelijk product aan te bieden", zegt
HTM-directeur Dirk le Clercq. Afgesproken is dat de gemeente Den Haag de
aandelen van NS terugkoopt als HTM de concessie niet krijgt toegewezen.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl